کهربای اصل چه تفاوتی با کهربای تقلبی دارد ؟

توضیحاتی درباره تشخیص کهربای اصل

کهربای اصل یک سنگ فوق العاده زیبا، به دست آمده از صمغ درختانی دارای  برگ سوزنی شکل  مانند کاج است که سالها قبل زنده بوده اند. این صمغ ها با گذشت زمان سخت و جامد شده اند. کسانی که به دنبال جمع آوری نمونه های کمیاب، برای مجموعه های خود هستند، به سنگ کهربایی که دارای حشرات و یا گیاهانی می باشد، علاقه زیادی دارند. قسمت هایی از گیاهان و یا حشراتی در داخل صمغ گرفتار شده اند و به دلیل شفافیت این سنگ، دیده می شوند.

در زمان گذشته کهربای اصل را می سوزاندند تا بوی خوشی در فضا پخش شود.  سنگ کهربا به رنگ های مختلفی مانند زرد، قرمز، نارنجی تا سفید، قهوه ای، سبز و یا سیاه وجود دارد. کمیاب ترین نوع سنگ کهربا، سنگ کهربای آبی رنگ است. کهربا هایی که در داخل آن حشراتی مانند پشه، مورچه و قسمت هایی از گیاهان وجود دارد، گرانقیمت تر می باشد.

 بسیاری از کهرباهای موجود در بازار، کهربای کوپال می باشد. این کهربا به کهربای جوان شهرت دارد. عمر این کهربا کمتر از 1 میلیون سال است. ارزش آن از کهربای واقعی بسیار کمتر است.  

کهربای اصل به مرور زمان  با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و اکسید می شود. اکسید شدن باعث تغییر رنگ کهربا می گردد. به طور مثال سنگ کهربای نارنجی و یا زرد به رنگ قرمز و بعد به رنگ مشکی در می آید.

سنگ کهربای اصل

 

انواع مختلف شبه کهربا

کهربای اصل به دلیل داشتن خواص درمانی بسیار و زیبایی خیره کننده، طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل افرادی هستند که از این فرصت برای کلاهبرداری استفاده می کنند و کهربای تقلبی را به جای کهربای طبیعی می فروشند. معمولا شبه کهربا از مواد زیر تهیه می شود:

 

  • پلاستیک
  • شیشه
  • پلی استر
  • کازئین
  • باکلیت
  • چسب اپوکسی

روش های تشخیص کهربای اصل

بهترین روش برای تشخیص کهربای اصل از نوع شبه کهربا، کمک گرفتن از یک جواهرشناس مورد اعتماد می باشد.

مشاهده کهربا

معمولا سنگ کهربای اصل، شکل هندسی خاصی ندارد. بر روی سطح این سنگ، ترک های کوچک و درون آن حباب های بسیار کوچک مشاهده می شود. در شبه کهربا حباب ها بزرگتر و به تعداد بیشتر وجود دارد. در کهرباهای اصل در بخش های شفاف سنگ، رنگ های نارنجی، زرد کمرنگ و قرمز دیده می شود. در بخش های تیره سنگ، رنگ های نارنجی، سفید، سیاه و قهوه ای مشاهده می شود. در کهربای طبیعی، هاله رنگ هایی که با هم ترکیب شده اند، مشاهده می شود. اما در شبه کهربا این موارد وجود ندارد.

پیشنهاد سردبیر : خواص و کاربرد های سنگ کهربا

مالش کهربا

کهربای اصل بعد از مالش 20 دقیقه ای به پارچه پشمی دارای خاصیت الکتریسیته می شود. اگر یک تار مو را به آن نزدیک کنید، به خود جذب می کند. اما اگر شبه کهربا  از جنس پلاستیک  باشد، تار مو را جذب نخواهد کرد.

نسبت وزن به حجم سنگ

سنگ کهربا یک ماده آلی بوده که تراکم کمی دارد. به همین دلیل وزن سنگ  نسبت به اندازه آن، بسیار سبک است. اما در شبه کهربا، وزن سنگ نسبت به اندازه سنگین می باشد.

سنجش سختی کهربای اصل

سختی سنگ کهربای اصل، تقریبا 2 الی 5/2 می باشد و به راحتی با ناخن کشیدن خش نمی شود. کهربای جوان سختی کمتری حدود 5/1 دارد و با ناخن خش بر می دارد. توجه داشته باشید شیشه و پلاستیک محکم تر، با ناخن خش نمی شود.

آزمایش سوزن داغ

برای تشخیص سنگ کهربای اصل می توانید از یک سوزن داغ استفاده کنید. هنگامی که سوزن داغ در داخل سنگ به مقدار خیلی کم  فرو رود و یا ترک های ریزی ایجاد شد، نشان می دهد که سنگ، کهربای طبیعی می باشد. علاوه بر این در زمان سوختن کهربای طبیعی، بویی شبیه سوختن بوی درخت کاج استشمام می شود. اما اگر شبه کهربا از جنس پلاستیک باشد، سوزن داغ به راحتی در داخل آن وارد می شود و بوی پلاستیک سوخته ایجاد می شود.

کهربای طبیعی

 

آزمایش خراش بر روی سنگ کهربای اصل

برخی مواقع گوهرشناس برای تشخیص کهربای اصل، با استفاده از نوک چاقو در بخش پشت کهربا خراش کوچکی ایجاد می کند. اگر نمونه آزمایش خرد شود، نشان دهنده این است که سنگ کهربای طبیعی است. اما اگر به شکل یک نوار جمع شد، نشان می دهد که نمونه بدلی و پلاستیک است. نوع شیشه هم که خش نمی شود.

آزمایش کهربای اصل با آب نمک

حدود 8 الی 10 قاشق چایخوری نمک را داخل یک لیوان آب و یا 25 گرم نمک در داخل 200 میلی لیتر آب حل کنید. غلظت آب نمک زیاد است. سنگ کهربای واقعی در داخل آب نمک غلیظ شناور می ماند. اما شبه کهربا که از شیشه ساخته شده، در داخل لیوان فرو می رود.

استفاده از استون

برای تشخیص کهربای اصل، کمی استون را بر روی سنگ ریخته، اگر تاثیری بر سنگ نداشت، نشان می دهد که سنگ کهربای حقیقی است. اما اگر مقداری از سطح سنگ حل شود و چسبندگی ایجاد شود، نشان می دهد که شبه کهربا می باشد.

آزمایش در برابر نور ماوراء بنفش

کهربای اصل در برابر تابش نور ماوراء بنفش، نور آبی رنگ بازتاب می کند. در سنگ های شبه کهربا هیچ گونه بازتاب نوری مشاهده نمی شود.

کلام آخر

برای تشخیص کهربای اصل به یاد داشته باشید که سنگ کهربا از نظر ظاهر ویژه و خیلی زیبا است. هنگام لمس کردن کهربای حقیقی، احساس می کنید که سنگ کمی گرم شده است. در هنگام خرید دقت کافی داشته باشید تا بتوانید با استفاده از سنگ کهربای طبیعی، از خواص معجزه آسای آن بهره ببرید.

همچنین برای اطلاع از قیمت و خرید سنگ کهربای اصل به فروشگاه ما مراجعه کنید

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید