بوی کهربای اصل چگونه است؟

کهربا چیست؟

 

به رزین فسیل شده درختان سوزنی شکل، کهربا گفته می شود. رزین ماده ای چسبناک است و نقش محافظ از درختان را در برابر قارچ ها و حشرات دارد. زمانی که اکسیژن بسته می شود رزین حالت سفت به خود می گیرد و سفت و سخت شدن رزین سال های زیادی طول می کشد. بعد از گذشت چندین هزار سال رزین نیمه فسیلی به نام کوپال ساخته می شود و درون آنها روغن هایی وجود دارد. بعد از خشک شدن کامل رزین و زمانی که هیچ روغنی در فسیل وجود نداشته باشد به کهربا تبدیل می شود.

کهربا از صمغ درختانی که میلیون ها سال از زیستن آنها گذشته و حالت سفت و سختی دارند تولید می شود و از این صمغ گوهر آلی به وجود می آید. کهربا هایی که داخل آنها گونه های مختلف گیاهی و جانوری وجود دارند به کپسول زمان معروف هستند. ترکیب شیمیایی کهربا C10H16O می باشد و سختی معادل 2 تا 2.5  دارند و در گذشته به دلیل بوی خوشبو کهربا از آن برای خوشبو کردن محیط استفاده میکردند. به دلیل متفاوت بودن صمغ درختان و حباب های داخل کهربا رنگ های مختلفی از آن وجود دارد. اکثر کهربا ها به رنگ قهوه ای و زرد هستند و منبع اصلی آنها در دریای بالتیک و جمهوری دومینیکان است. کهربای سفید و کهربای آبی از کمیاب ترین نمونه های کهربا هستند.

کهربا هایی که امروزه در بازارها وجود دارند به کهرباهای جوان یا کپال معروف اند و قدمت آنها بسیار کمتر از کهربای اصل است. کهربا از جواهرات پر طرفدار در بین مردم است که اطمینان از اصل بودن آن بسیار با اهمیت است زیرا شبه کهربا هایی وجود دارند که با استفاده از پلاستیک، چسب، پلی استر و... ساخته می شوند.

مشخصات بوی کهربای اصل

بوی کهربای اصل رایحه ای شیرین و گرم است و بوی درخت کاج می دهد این بو در کهربای جوان ملایم تر است اما در کهربا بوی کاج بسیار قوی می باشد.

 کهربا در قسمت های مختلفی از جهان یافت می شود و به دلیل متفاوت بودن صمغ درختان و فرآیند تشکیل آنها کهرباها در رنگ های مختلفی وجود دارند. بیشترین منبع ذخایر کهربا در اروپا وجود دارد که رزین هایی با قدمت های مختلف می باشند.

از کهربا عطر درست می شود و ترکیبی از وانیل، گل حنا و بنزوئین است که بوی گرم و خاصی مانند بوی چوب می دهد. با استفاده از ترکیبات مختلف بوی کهربا اندکی تغییر می کند. ترکیب کهربا و اوود باعث به وجود آمدن رایحه ای تلخ می شود. بوی کهربا در دسته رایحه مشک، عنبر و عطرهای حیوانی قرار می گیرد.

دیگر روش های تشخیص اصل بودن

تست گرمایشی: در این تست یک سوزن که حرارت کافی دیده نزدیک به کهربا قرار داده می شود دودی که از آن خارج می شود باید بوی صمغ کاج و یک بوی قوی از درخت کاج بدهد در غیر این صورت کهربا اصل نیست.

مشاهده بصری: کهربای اصل برش های منظمی دارند و درون آنها حباب های ریزی وجود دارد. رنگ کهربای اصل بر پایه رنگ های قوی است و هاله های رنگی مختلفی در آن وجود دارد.

میزان سختی: کهربای اصل مقاومت 2 تا 2.5 دارد و سطح دچار خراش نمی شود اما با کشیدن ناخن بر روی سطح کپال خراش ایجاد می شود.

تست استون: وجود استون بر روی کهربا هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند اما وجود استون بر روی کهربایی که با پلاستیک ساخته شده و یا کهربای جوان باعث نرم شدن آنها می شود.

 

عود کهربای عنبر و مشخصات آن

روشن کردن عود کهربا عنبر یکی از روش های خوب برای معطر کردن محیط است. عود کهربا عنبر با بوی خاص و گرمی که دارد فضا را معطر و آرام می کند. عود از قدیم برای بخور و یا تغییر بوی محیط مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه عود کهربا به صورت مخروطی، شاخه ای و عود های دست ساز تولید می شود.

عودهای کهربا با توجه به برند تولید کننده آنها از کیفیت های مختلفی برخوردارهستند. عودهای کهربا میتوانند به صورت دست ساز، بر پایه اسانس و بر پایه طبیعی باشند.

عودهای کهربا بر پایه طبیعی و عود های دست ساز خاصیت پاکسازی محیط را دارند زیرا از مواد طبیعی مانند ریشه و یا ساقه گیاهان ساخته شده اند. عودهای صنعتی به دلیل وجود اسانس و گوگردی که در آنها به کار رفته در محیط های بسته استفاده نمی شوند و فقط خاصیت خوشبو کردن محیط را دارند.

پیشنهاد سردبیر : نحوه تشخیص سیترین اصل

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید